(El texto también està en castellano, más abajo)
En relació amb el reportatge que estem fent sobre el que és artesanal i la creativitat, ens agradaria tenir comentaris, experiències i reflexions dels lectors de Nativa (és a dir, qualsevol que arribi a aquest text), per la realització del tercer article. Aquests comentaris poden ser des de la perspectiva de qualsevol feina o afició que tingueu, i no només des del punt de vista d’artistes o consumidors de cultura.
Per això, ens agradaria molt que contestéssiu les següents preguntes, ja sigui com a comentari públic a aquesta entrada, o mitjançant un correu a info@nativa.cat. Les respostes poden ser en català o castellà, com et vingui de gust. Tindrem en compte els comentaris que ens feu arribar abans del dimarts dia 11 d’octubre per la realització del tercer article d’aquesta sèrie. Estem segurs que amb el que ens digueu, el podem fer molt més interessant.
- Quines diferències veus entre la figura d’un artista i la d’un artesà? Ens podries posar algun exemple de cada cosa?
- Distingeixes a la teva feina o afició una part més artística i una altra més mecànica (diguem-ne d’ofici?) Si és que sí, com descriuries cada una? Si és que no, com funciona per a tu?
- D’on diries que sorgeix aquesta creativitat, del pla mental o del físic? De la reflexió o de la relació amb la matèria? Una mica de cada? Ens pots posar exemples?
- Creus que la creativitat en el treball és necessària? Està infravalorada? Sobrevalorada? Per què?
- Qualsevol altre comentari sobre el tema que et sembli interessant serà benvingut.
Articles de referència:
(Versión en castellano)
Relacionado con el reportaje que estamos haciendo sobre lo artesanal y la creatividad, nos gustaría tener comentarios, experiencias y reflexiones de los lectores de Nativa (es decir, cualquiera que llegue a este texto), para la realización del tercer artículo. Estos comentarios pueden ser desde la perspectiva de cualquier trabajo o afición que tengais, y no sólo desde el punto de vista de artistas o consumidores de cultura.
Por esto nos gustaría mucho que contestarais las siguientes preguntas, ya sea como comentario público a esta entrada o mediante correo a info@nativa.cat. Las respuestas pueden ser en castellano o en catalán, como te vaya mejor. Tendremos en cuenta los comentarios que nos hagais llegar antes del martes 11 de octubre para la realización del tercer artículo de esta serie. Estamos seguros de que con lo que nos digáis lo podemos hacer mucho más interesante.
- ¿Qué diferencias ves entre la figura del artista y la del artesano? ¿Nos puedes poner un ejemplo de cada una?
- ¿Distingues en tu trabajo o afición una parte más artística y otra más mecánica (digamos de oficio)? Si que sí, ¿cómo describirías cada una? Si es que no, explícanos cómo funciona para ti.
- ¿De dónde dirías que surge esa creatividad, del plano mental o del físico? ¿De la reflexión o de la relación con la materia? ¿Parte de uno y parte de otro? ¿Nos puedes poner ejemplos?.
- ¿Crees que la creatividad en el trabajo es necesaria? ¿Está infravalorada? ¿Sobrevalorada? ¿Por qué?
- Cualquier otro comentario al respecto que te parezca interesante hacer es bienvenido.
Artículos de referencia:
Hola Nativos,
En cuanto a la primera pregunta y a riesgo de parecer un romántico, me vienen a la mente dos nombres. El señor Spaceman, lider de Spiritualized y Pau Donés el idem de Jarabe de Palo. No conozco casi nada a este último, pero me da la impresión de que si este tío no se hubiese podido dedicar a la música a tiempo completo , el bajón anímico no le hubiese durado mucho y se habría incorporado a su oficina sin mayores problemas.Este es el artesano. El inglés del espacio exterior, me parece que si no pudiese dedicarse SOLO a la música, es muy probable que, más tarde o más temprano, apareciese muerto en algún callejón. E aquí a un autista, perdón, quería decir artista
Saludos
Jordi Fernández
Un artista interpreta. Un artesà CREA. Un cantant pot ser artista i artesà a la vegada (canta les seves obres) o només artista (interpreta la creació d’un artesà)
Un compositor (que no canta ni toca) és només artesà. Com a ofici es pot definir a tots dos com a músic. Però en les especialitzacions es diferencien.
Sempre hi ha mecànica en tota execució. S’ha de pensar en la capacitat cerebral, repeteix moviments o accions i no som conscients. T’adones per que comences. No sé a tocar el piano, vols fer una cosa concreta però les teves mans sembla que pensin per sí mateixes
La creativitat pot sorgir de qualsevol pla: veus una pedra i li treus un so, o bé vols recrear un so amb la pedra.
La creativitat és fonamental en el treball. En cas contrari seriem robots. Està infravalorada, en general, ja que es creu que genera distraccions. El problema és el control dels temps que ens obliga a ser més mecànics que mentals.