Continuo donant voltes a la relació que s’estableix entre les institucions artístiques i els seus públics. Aquest cop em pregunto per aquell residu de públic que queda un cop deduïts els experts, els afeccionats a l’art, o els implicats en processos pedagògics i col·laboratius. És a dir el públic massa, sense rostre però, sens dubte, amb cul.
A Contradecirse una misma [1], Carmen Mörsch descriu com al segle XIX la junta directiva de la National Gallery de Londres debatia com gestionar la multitud que accedia a les seves sales a refugiar-se de la pluja, a alletar criatures, i d’altres activitats impròpies, posant en risc, semblava, la integritat de les obres d’art. Cal entendre que multitud aquí no fa referència només a un gran nombre de visitants sinó a uns visitants que, amb la seva presència física (que desplega tota una semàntica social i cultural antagònica a la del museu), desestabilitzen els fonaments mateixos d’una institució que promou una relació reverencial i patrimonial amb l’art.
Els museus i centres d’art sempre han desitjat un visitant-ull
Reconeguem-ho: diguin el que diguin, els museus i centres d’art sempre han desitjat un visitant-ull, o millor (i més immaterial encara) un espectador-intel·lecte. El nucli dur del discurs i la disposició espacial de la institució, que es manifesta sobre tot en les sales d’exposicions (el currículum ocult, vaja), s’adreça al públic en aquesta qualitat d’ull-intel·lecte. El cos cal deixar-lo al guarda-roba, al restaurant, als lavabos… Quan entrem a les sales hem d’estar segures que entrem ben netes de cos i ànima.
Però malgrat tots els intents de despoblar de cossos les sales, la multitud continua traginant pels espais expositius (això si tot va bé, és a dir si el museu té el nombre de visitants que li calen per justificar la seva existència). És un públic indubtablement físic, “amb cul”, no només amb ull i ment. Un públic que ocupa un espai, desgasta les coses, fa sonar les alarmes, fa fotos, parla, pregunta on és la sortida, necessita seure, menjar i anar al vàter, que es fa petons a les sales, s’ajup al costat d’una criatura per explicar-li coses, riu, llegeix (i es cansa de llegir) les cartel·les, comparteix opinions, aventura interpretacions (que sigui cos-cul no vol dir que no sigui també ull-intel·lecte, però li confereix una densitat especial).
Aquest és un públic anònim, no articulat ni en segments, ni en grups, i quasi ni en identitats (de vegades nosaltres som aquest públic i de vegades no). És el públic que les enquestes i estudis intenten infructuosament sondejar. És el públic a qui cal “explicar les coses”, que “ha d’entendre” això o allò, a qui cal “apropar a l’art”. Però alhora és un públic fonamentalment in-interpel·lable, en el sentit que totes les formes que té la institució artística d’adreçar-s’hi (textos de sala, audioguies, guies) sempre erren el tir, com planteja Elizabeth Ellsworth quan afirma que les formes de direccionalitat tant fílmiques com pedagògiques sempre s’adrecen a un subjecte que no és el que pressuposen ni és allà on suposen [2].
Aquest públic no és ni tan sols un contrapúblic com el defineix Michael Warner [3], perquè tot i que altera la norma del espais que transita i no s’adiu a la racionalitat imperant, tampoc no té consciència del seu estatus de subordinació, no posa en circulació un contra-discurs, no proposa una forma de vida alternativa…
Aquest públic indigerible és el gran Altre del museu
El públic-massa és el gran “fora” dels discurs institucional. En el cas dels grans museus o institucions culturals és força evident que els públics tenen aquesta posició paradoxal que abans apuntava de ser alhora una necessitat i un interlocutor aliè a la direccionalitat discursiva de la institució. Però fins i tot en propostes que prenen la pedagogia o la col·laboració com a eix fonamental podem veure operar el fantasma del públic bàrbar. Això es va evidenciar en la jornada “El museo es una escuela“, a “Ni arte ni educación” de Matadero, quan durant el debat es van descriure els efectes del públic que accedia a l’exposició fora de les activacions pedagògiques previstes: material trepitjat, elements expositius trencats… És a dir que, de nou, els públics que no formen part dels modes i les xarxes relacionals pròpies, corren el risc d’esdevenir cossos aliens, multitud (per petits que siguin en nombre) com la que inquietava la National Gallery fa dos-cents anys.
(Vull agrair a Oriol Fontdevila el fet d’haver-me parlat i fet arribar la imatge de l’espectador-ull de Bayer. I també vull agrair a una persona propera, que segurament no voldria ser identificada, la noció de “públics amb cul”).
Notes:
[1] Alejandro Cevallos i Anahi Macaroff (eds.), Contradecirse una misma. Museos y mediación educativa crítica. Quito: Fundación Museos de la Ciudad, 2015
[2] Elisabeth Ellsworth, Posiciones en la enseñanza. Diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad. Madrid: Akal, 2005
[3] Michael Warner, Contrapúblicos. Barcelona: MACBA i UAB, 2008
Tot el que dius té sentit, encara que no li veig el sentit últim. El tema final. Els públics tenen cul, com tenen mans, ulls i a vegades fins i tot cervell. Que pot ser fas una crítica al públic o directament a la institució? Analitzem, si hi ha un contenidor i aquest presenta “coses” per a ser vistes, s’obre el contenidor i s’omple de gent o no. El fet que hi hagi grups d’escolars o de jubilats/es interessats en passar el temps, pot ser que a ningú se li activi res veient el que hi ha al contenidor, o sí. El museu com un lloc pedagògic? Tan com ho és un supermercat. Com un aparador, com caminar per un carrer i veure la cara de la gent. Sóc guia dinamitzadora de les Pinakotheken de Munic i vaig fundar Experimentem amb l’ART a Barcelona. Escollim on volem passar el temps o on volem que el passin els nostres alumnes. Que l’art ajuda a pensar?, acompanya en el pensament i torno a dir, com caminar per un carrer i veure la cara de la gent.