JOSEP TUTUSAUS CHAMPAGNE SPARKLE
Introducing (Fresh Sound New Talent)
Josep Tutusaus (trombó), Hugo Astudillo (saxo), Marko Lohikari (contrabaix) i Carlos Falanga (bateria)
Amb algunes excepcions —John Dubuclet, Òscar Font, Dani Alonso o Víctor Correa, per exemple—, els trombonistes del jazz comtal no acostumen a assumir la tasca d’encapçalar una banda. Josep Tutusaus —“Tutu” pels amics— és una de les excepcions a aquesta norma accidental, i si be en altres circumstàncies hem pogut admirar el seu savoir faire com a membre de la Sitjazz Band, la Barcelona Jazz Orquestra o el malauradament fugaç trio Bender VS Flexo, ara el podem apreciar encapçalant un projecte arriscat, Champagne Sparkle, de títol guspirejant i amb el qual presenta les seves credencials de músic de tarannà inquiet.
Rodejat d’una esquadra conformada per companys de viatge, Tutu ens ofereix un Introducing de factura si més no exploradora, amb picades d’ullet al cool, a l’avantguarda seixantera i, fins i tot, el groove; bastit, de vegades, amb estructures complexes, cuinat amb un tractament melòdic acurat i reblat amb el tractament dels espais buits producte de l’absència d’un instrument harmònic. Del traklist cal destacar la peça paragroovera que obre el disc —“No va Internet”—, l’aroma cooler de “Caralibre”, el retroavantguardisme de “Basie Lyrd”, “Youporner”, “Cava Hongover” —amb una curiós discurs introductori—, i “Ham” —gairebé en sintonia amb l’irrepetible Grachan Moncur III—, així com la delícia de la balada “The End Of A Circle” i la de l’únic estàndard que interpreten: “I’ll Be Around”, d’Alec Wilder. Sobretot, però, destaca la solidesa dels arranjament d’un CD que no concedeix espai a l’exhibicionisme —cosa que s’agraeix— i, ans el contrari, dona fe de l’enorme talent de Josep Tutusaus i els membres que l’acompanyen.
Introducing és una aposta ferma pel jazz de catacumba de Fresh Sound, el molt prestigiós segell que dirigeix l’eminent Jordi Pujol Baulenas; la discogràfica que, a banda del seu inigualable catàleg, posa sovint l’accent en un seguit de propostes que s’esdevenen gairebé en exclusiva al circuit de clubs de la ciutat, sense que obtinguin ni de lluny —amb alguna excepció, però— el ressò mediàtic que mereixen. Bandes, com la que aquí ressenyem, constituïdes per jazzman inquiets i amb un nivell extraordinari, que es vindiquen amb tenacitat a l’espai natural del músic de jazz, el club, i contribueixen amb escreix a omplir la, de vegades, insulsa i raquítica cartellera barcelonina. I, posats a demanar, no estaria de més que aviat poguéssim escoltar, també, els Introducing de Carlos Falanga, Marko Lohikari i Hugo Astudillo.
0 Respostes
Si vols pots seguir els comentaris per RSS.