e La casa (de la música) que vull 41 | Nativa
Skip to content


La casa (de la música) que vull 41

Escrit el 10/06/2020 per La Base, ateneu cooperatiu a la categoria La casa (de la música) que vull.
Tags:

La Base, ateneu cooperatiu

La futura Casa de la Música es troba a un enclavament estratègic, un punt amb molta pressió urbanística on es disputen diferents models de ciutat. El Paral·lel és una de les avingudes que rep els turistes provinents dels creuers i fa temps que entra dins dels plans d’absorbir i repartir en diferents zones de la ciutat els milions de visitants que arriben cada any. Diferents projectes, com l’esplanada dels museus, ja planificaven una via destinada a la turistificació.

Hem vist en múltiples ocasions com la cultura ha estat l’excusa per a realitzar grans transformacions de la ciutat, ja sigui el MACBA o el Fòrum 2004 en una lògica que no responia a una anàlisi de com fer la cultura accessible i propera a les veïnes i que tingués a veure amb les seves necessitats i les necessitats del propi sector, sinó a la lògica de la demanda i la indústria turística. En aquest sentit, ens cal fer la pregunta: un equipament cultural pot protegir els habitants que té al voltant de la gentrificació? És una pregunta difícil de respondre i que segurament passa per la capacitat de situació i arrelament del lloc on es troba, per ser permeable al que el rodeja i no viure d’esquena a les problemàtiques que es donen. Passa per fer equipaments culturals en la línia de crear una relació de simbiosi amb les seves veïnes, enriquit per aquestes i que creï un acostament cultura-societat (entorn) que sabem que ara és lluny de ser una realitat. Cal recordar que estem parlant d’un encreuament entre Raval, Sant Antoni i Poble Sec, tres barris especialment castigats durant els últims 10 anys.

Aquesta vinculació tampoc pot quedar relegada a l’àmbit territorial, col·lectius i sindicats vinculats a la cultura com SMAC, Atecat o Tecnicat, han de poder participar de manera activa en la construcció d’un projecte públic enfocat a la música. No es pot construir aquest espai sense tenir en compte la veu del sector. Col·lectius que vetllen per el compliment i millora de les condicions de les treballadores de la cultura. En aquest sentit, incorporar criteris d’economia social i solidària, vinculats a processos comunitaris, hauria de ser la base de tot procés de construcció de nous projectes públics.

En aquest cas l’Ajuntament de Barcelona hauria de ser un facilitador perquè les diferents comunitats vinculades a aquest espai, ja sigui des d’un vessant artística, territorial o educativa, poguessin construir un marc de governança per a la Casa de la Música. En aquest sentit és important respectar els temps de les pròpies comunitats, on persones i col·lectius dediquen part del seu temps lliure a col·laborar en projectes d’interès públic.

La transversalitat i la porositat del projecte, però també del procés per realitzar-lo, és una de les necessitats per tal que es pugui convertir en quelcom més que un altre espai del Paral·lel destinat a rebre milers de persones cada mes.

Dimarts 2 de juny es va convocar la primera Assemblea de músics de Poble Sec, una mostra que, hi ha interès en el projecte per part de l’entorn del territori que forma part del sector musical, i serà la capacitat per activar aquestes i altres aliances la que pot fer d’aquest projecte un espai diferencial.

Aquests desitjos no han d’anar renyits amb propostes internacionals o de ciutat, tot el contrari. En aquest sentit no ens pertoca a nosaltres establir la programació, sinó generar les condicions adequades perquè aquesta no sigui aliena al seu entorn.

La Base, ateneu cooperatiu


Il·lustració de Xavier Alamany pel número 41 de Nativa en paper (cliqueu la imatge).


0 Respostes

Si vols pots seguir els comentaris per RSS.



Pots escriure HTML senzill

Trackback?



Últims comentaris

  • Amós: La cultura a la qual pertanyo no pot debatre. El projecte no compensa cap mena d’esforç reflexiu donat un...
  • Mercè: Maravilloso articulo! No deberiamos, de todas maneras, preguntarnos que dinámicas de cuido podemos incorporar...
  • Lemmy Caution: Visca Meyerhold! https://en.wikipedia.org/wiki/ Vsevolod_Meyerhold?wprov=sfla1
  • María Serrano: Gracias por tu comentario Pep. Suena super interesante ese trabajo y si hay algo de él que se pueda...

Autors

Arxius

Què és Nativa.cat?

Nativa és una publicació musical editada per Indigestió (abans en paper, ara només a internet), dedicada a la cultura musical de la ciutat de Barcelona. Parlem de música des de la proximitat, des del coneixement immediat dels músics i les seves produccions, del públic i les seves reaccions, i no tant des de la cultura mediàtica global.

Què és Indigestió?

Indigestió és una organització professional, i no-lucrativa, creada el 1995, que treballa, des de Barcelona, per promoure la cultura musical, des de la perspectiva del ciutadà. El nostre eix principal no és la promoció dels artistes o el negoci musical, sinó l’aprofundiment en les relacions entre la societat i els artistes. Ah, i també tenim una medalla del FAD!

Contacte

Mail to info(a)nativa.cat

Política de privacitat

Donen suport

fesnos_indies
mininativa és una publicació d'mininativa subjecta a una llicència Creative Commons ( BY NC ND )