Fela Kuti va crear l’afrobeat a partir de les músiques dels yoruba, el highlife, el jazz i el funk i el va vincular estretament a la lluita política, assenyalant els vicis, especialment els militars, de la Nigèria postcolonial dels anys 60 i 70. Això li va costar serioses complicacions i una ràtzia militar que va arrasar la comunitat on viva i treballava.
No vulguem veure-hi, però, un cantant protesta fet a la mida dels nostres esquemes. Els seus temes, alguns de més de trenta minuts, s’escapaven dels estàndards occidentals i va arribar a rebutjar un contracte milionari amb la Motown, que volia escurçar-los. Va casar-se en un sol any amb 27 esposes i en una de les seves cançons rebutjava l’ús del preservatiu per ser contrari, segons ell, a la cultura africana. Mai va reconèixer la malaltia que va acabar, l’any 97, amb un dels músics amb més magnetisme d’Àfrica: la sida.
Durant els 70 i 80 va aconseguir un notable relleu internacional i, com cada any des de fa una dècada, se celebra a diverses ciutats del món ‘El dia de Fela Kuti’ en l’aniversari del seu naixement.
Promogut per l’associació Afrobeat Project i la revista Enlace Funk , divendres va ser ‘El dia de Fela Kuti’ a Barcelona, a El local de la Mary, un estudi fotogràfic i sala d’exposicions a quatre passes del Razzmatazz, que eventualment es converteix en sala de concerts.
La festa va arrencar amb Moya Kalongo, liderat per la presència i veu imponent del moçambiquès Simonal Bié, que afegeix influències de la música d’aquest país a l’afrobeat. Anava acompanyat per una formació que afegia improvisacions solvents i breaks treballats al ritme cíclic de l’afrobeat, a més de referències al funk de James Brown (a qui Kuti admirava). Moya Kalongo ha estat inclòs a l’edició d’enguany de ‘Músics en gira’ de Diversons i va tocar a l’Off del darrer MMVV.
El segon grup de la nit, Alma Afrobeat Ensemble, va instal·lar onze músics a l’escenari, amb la particularitat d’afegir un fagot i les seves improvisacions a la secció de vents. Va ser el grup més fidel a l’hipnotisme rítmic de l’afrobeat i la seva dimensió orquestral. La formació compta amb la veu de Kwame Adzraku, que havia compartit escenari amb el mateix Fela Kuti. Alma Afrobeat actuarà al WOMAD de Las Palmas de Gran Canaria el poper novembre i ha estat inclòs a la programació de Artistas en Ruta.
Mampön Afrobeat, també amb onze components, multitud pròpia del gènere, va oferir una sessió d’afrobeat que es fusionava amb veus i ritmes d’aire flamenc. Va tancar la nit l’aparició sorpresa de Calima.
Dj. Floro, impulsor d’Afrobeat Project, i Miguel A. Sutil, de Enlace Funk, produeixen el concert amb altres formacions a Madrid, Sevilla i Còrdova, i han editat en vinil un single per a l’ocasió que inclou la remescla de ‘The fight is in the street (15M)’ de Alma Afrobeat i de ‘Tiogho Tiogho’ dels francesos Fanga.
Mampön afrobeat van ser els primers a tocar, tots els temes son instrumentals. van fer una gran descarrega caldejant l’ambient del local. mireu https://www.b-ritmos.com/cronicas/el-dia-de-fela-kuti-barcelona.
Cert!
Van engegar Mampön i l’últim concert va ser el de Calima.
Mil perdons