e Article: Reduccions (Nat 39) | Nativa
Skip to content


Article: Reduccions (Nat 39)

Escrit el 09/07/2007 per Joan-Elies Adell a la categoria Reduccions.
Tags:

Nat 39 jul_07 Joan-Elies Adell

Ipod: mobilitat o nostàlgia?

A mitjan anys vuitanta, amb l’aparició del CD, del walkman portàtil i la televisió musical per cable (MTV), s’inicia un canvi en les maneres d’escolta de la música, que s’accelera a finals dels anys noranta, amb l’arribada d’Internet, els arxius sonors comprimits i els reproductors de MP3 (hi ha qui diu que el iPod és la primera icona del consum cultural del segle XXI). Podríem afirmar, en conseqüència, que les tendències socials d’escolta estan estretament vinculades a l’emergència del digital: la intimitat de l’audició, una tendència més gran envers la individualització de l’escolta, en detriment d’un gaudi de la música més comunitària, l’aparició de nous gèneres musicals (música electrònica,  etc.). Cal no oblidar, a més a més, i paral·lelament, com aquest tipus de suports -això ja es va iniciar amb l’enregistrament magnètic casolà, però s’accelera amb el digital, primer amb el CD i després amb els ordinadors- han anat permetent a els consumidors un control cada cop més gran sobre la música que desitgen escoltar, així com el desenvolupament de les pràctiques d’intercanvi (i còpia) entre ells. El digital, doncs, ha permès una evolució profunda de les pràctiques de consum musical. No és casual, per tant, que és comenci a investigar com aparells, com ara l’iPod (i abans el famós walkman de Sony), s’han convertit en companys inseparables de la nostra vida diària. En un primer moment es va parlar molt de les possibilitats que aquests nous invents oferien per poder transportar la música en els nostres viatges a través de l’espai, com ens aïllaven del nostre entorn quotidià, i ens ajudaven a controlar la banda sonora que desitjàvem escoltar en els nostres trajectes diaris. Ara, però, amb l’increment progressiu de memòria -que ja van des de les 30 a les 60 GB-, la tecnologia MP3 ha creat una nova forma d’arxiu i de categorització musical per part dels usuaris. Aquests utilitzen aquests aparells per escoltar de manera diferent, o fer nous ajustament en la forma d’usar la música. Cada cop més, tots portem amb nosaltres catàlegs immensos de memòria musical, que inevitablement comporta una nova forma de gestionar els desigs musicals, la qual cosa és apel·lar a una nostàlgia auditiva. No potencien, curiosament, l’interès per una música nova, desconeguda, sinó que incrementa la tendència a arxivar i recopilar la banda sonora de la nostra pròpia vida, i tenir-la a l’abast, per quan la necessitem.


0 Respostes

Si vols pots seguir els comentaris per RSS.



Pots escriure HTML senzill

Trackback?



Últims comentaris

  • Albert: Productivitat coneguda o productivitat desconeguda?
  • Alice Liddell: Avui m’has guanyat, Ramón.
  • Alice Liddell: Molt bé Ramón. I mira que mai a la vida quan anaves a la ETSAB hagués dat un duro pel que deies a la...
  • Conxa: Totalment d’acord, fa 26 anys ja em varem classificar com “madre añosa” i que?…graci2es

Autors

Arxius

Què és Nativa.cat?

Nativa és una publicació musical editada per Indigestió (abans en paper, ara només a internet), dedicada a la cultura musical de la ciutat de Barcelona. Parlem de música des de la proximitat, des del coneixement immediat dels músics i les seves produccions, del públic i les seves reaccions, i no tant des de la cultura mediàtica global.

Què és Indigestió?

Indigestió és una organització professional, i no-lucrativa, creada el 1995, que treballa, des de Barcelona, per promoure la cultura musical, des de la perspectiva del ciutadà. El nostre eix principal no és la promoció dels artistes o el negoci musical, sinó l’aprofundiment en les relacions entre la societat i els artistes. Ah, i també tenim una medalla del FAD!

Contacte

Mail to info(a)indigestio.com

Política de privacitat

Donen suport

fesnos_indies
fesnos_indies
mininativa és una publicació d'mininativa subjecta a una llicència Creative Commons ( BY NC ND )