e Article: Reduccions (Nat 37) |Nativa
Skip to content


Article: Reduccions (Nat 37)

Escrit el 09/03/2007 per Joan-Elies Adell a la categoria Reduccions.
Tags:

Nat 37 mar_07 Joan-Elies Adell

Jo no escolto música en MP3

Ara fa uns dies vaig veure en un bany d’un bar del Raval, que estava ple d’adhesius, el següent lema: “Yo no escucho música en MP3”. Desconec qui l’ha posat en circulació, ni qui hi ha al darrere d’aquesta “reivindicació”, però em va fer pensar en la contradictòria, gairebé paradoxal, relació entre música i tecnologia. No he pogut esbrinar qui va idear aquesta campanya, ni si tenia alguna finalitat concreta (potser amagava una campanya publicitària que jo desconec), però vaig tenir la sensació que es tractava d’una estratègia de marcar diferències respecte a aquells que han convertit els reproductors d’MP3 i la seva música portàtil en un element essencial del consum musical. Amb la negativa a l’ús de l’MP3 surt de nou aquella ideologia subjacent que travessa tota la història del rock, que vol ser una història construïda contra les innovacions tecnològiques, a les quals se les acusa d’anar contra l’autenticitat i la naturalitat quan, en realitat, com ha demostrat el sociòleg Simon Frith, la tecnologia ha fet possible l’existència d’aquesta autenticitat. Frith argumenta que l’enregistrament, per posar un exemple clàssic, va ser decisiu en la història de la música popular i el seu desenvolupament ja que va fer possible la reproducció exacta d’aspectes de l’actuaci (espontaneïtat, improvisació, etc.) prèviament irreproduïbles, cosa que va permetre que la música afroamericana substituís el folk i la música culta europea com a eix de la cultura occidental. No només va afectar el tipus de música que la gent escoltava, sinó que també va canviar com ho feien, en poder enregistrar el sentit emocional dels sons i de les pròpies expressions. El rebuig a l’MP3, i implícitament a Internet, apel·la un altre tipus d’“autenticitat”, la de la puresa sonora, la de la qualitat auditiva. Cal oposar-se a l’ús d’aquesta forma de consumir música, vénen a dir, perquè significa una pèrdua, o una degradació, de les formes ideals d’escoltar música, en lloc de veure-la com una oportunitat potencial per a oferir noves experiències musicals i interaccions socials entre els consumidors. La negativa, en definitiva, a entendre la tecnologia com a espai des del qual hem de pensar la música, com un catalitzador del canvi musical.


0 Respostes

Si vols pots seguir els comentaris per RSS.



Pots escriure HTML senzill

Trackback?



Arxius

Authors

Què és Indigestió?

Indigestió és una organització professional, i no-lucrativa, creada el 1995, que treballa, des de Barcelona, per promoure la cultura musical, des de la perspectiva del ciutadà. El nostre eix principal no és la promoció dels artistes o el negoci musical, sinó l’aprofundiment en les relacions entre la societat i els artistes. Ah, i també tenim una medalla del FAD!

Contacte

Mail to info(a)indigestio.com

Política de privadesa

Donen suport

mininativa és una publicació d'mininativa subjecta a una llicència Creative Commons ( BY NC ND )