Skip to content


Zientovolando

Escrit el 08/12/2006 per admin a la categoria Articles "Idees per la música".
Tags: , .
  • Aquest article és part del llibre “Idees per la música. Una mirada sobre 12 experiències de Barcelona”. La resta del llibre i descàrrega en pdf aquí.

Javi Zarco és un dels responsables del fet que la paraula “mestís” vulgui dir quelcom més que una barreja de sangs. Des del punt de vista artístic, Zarco ha estat l’impulsor de multitud de bandes que han fet de la fusió, l’entrecreuament d’estils i una certa actitud definible per un cert to alternatiu, antisistema i reivindicatiu un dels trets estilístics musicals de la ciutat de Barcelona, tot i que no pas l’únic.

Amic de l’organització no pautada, la seva oficina ha canviat de nom diverses vegades, ara es diu Diquela, ha donat feina a un important nombre de persones i ha llençat grups que en alguns casos han arribat a tenir molta repercussió. El més famós de tots és Ojos de Brujo, paradigma de la Barcelona mestissa, però no cal oblidar Muchachito Bombo Infierno o Dusminguet, primera banda seriosa que Zarco va tenir sota la seva responsabilitat.

Posats a determinar quines són les armes més significatives que Zarco ha fet servir per convertir-se en un dels mànagers més coneguts de Barcelona, ciutat que, no ho hem d’oblidar, és un referent internacional, entre altres coses a causa d’Ojos de Brujo, resulta que els misteris no són tants.

PRIMER MISTERI: Zarco és de la Manxa. Arriba a Barcelona l’any 1986 i, com és normal, té una mirada distanciada del que passa a la ciutat.

SEGON MISTERI: Zarco té arrels en el món del teatre. Aquesta dedicació li dóna una perspectiva molt àmplia del que és el món de l’espectacle. Zarco fa una mica de tot al teatre, tret de pujar a l’escenari. Treballa amb la companyia Sarruga i durant cinc anys viatja per tota Europa

TERCER MISTERI: Un cop deixa el teatre munta el Club Mestizo, un lloc de trobada per on van passant artistes que fan de la mescla una senyal distintiva. En un cert sentit “només” va donar una plataforma expressiva a artistes que tenien alguna cosa a dir.

QUART MISTERI: Per amistats comunes entra en contacte amb Dusminguet, grup pioner dels sons de fusió “mestissa”. Aquest és el seu primer grup seriós, una veritable escola tant per a ell com per als mateixos músics. Amb Dusminguet es forma i dóna sortida a les seves idees sobre management mitjançant l’oficina Club Mestizo.

Els aspectes fonamentals que Javi Zarco aplica al management es poden explicar només amb algunes idees.

PRIMERA IDEA: L’autogestió. Davant d’una indústria que només comença a donar símptomes de crisi, són els mateixos grups els que han de determinar les seves línies d’actuació. Això comporta tant decisions artístiques com econòmiques o de planificació general i fa que els grups decideixin més enllà de la composició musical.

SEGONA IDEA: L’estranger. Per a una persona que arriba de fora, el món no és el poble on s’ha nascut. Des del començament amb Dusminguet el mercat natural del grup és l’estranger. Fan una gira per Europa, enregistren al Marroc i mai no es queden satisfets amb el fet d’actuar només a Espanya. Com diu el mateix Javi: “Sempre hem cregut més oportú actuar en un festival mal pagat a l’estranger que en un ben pagat a Espanya. Tot i que és més important encara mantenir la coherència de la banda i escollir no tant en funció d’un millor o pitjor pagament o per sortit fora o quedar-se a casa, sinó en funció del que tingui sentit en la trajectòria del grup.”

TERCERA IDEA: La identitat. Els grups que Zarco agafa per treballar han de ser grups que tinguin un fet diferencial amb l’oferta d’altres llocs. S’ha de saber d’on són, han de tenir un so personal i han de remetre a un espai geogràfic determinat. En un món obert i global, la personalitat és clau.

QUARTA IDEA: Els circuits. Pot ser per casualitat, pot ser per intuïció, Zarco va començar a treballar des del començament amb circuits de l’anomenada “música del món”. Si el circuït de rock es fonamenta en les sales, el de músiques del món ho fa en festivals. Es dóna la circumstància que aquests festivals s’han trobat amb la necessitat de rejovenir el públic, afegint a la seva programació músiques no estrictament “pures” i tradicionals. Els grups amb perfil Dusminguet, Macaco –banda amb la qual Zarco va treballar als seus inicis- o Ojos de Brujo, són perfectes per a aquesta tasca.

CINQUENA IDEA: L’etiqueta. Tot i que les etiquetes són restrictives i congelen un grup en una part de la seva carrera i evolució, Zarco mai va fer cap mal gest quan sentia la paraula mestís. Raons? Zarco dixit: “aquesta etiqueta em diferencia i em dóna identitat”.

SISENA IDEA: La discogràfica. Si algú ha d’editar un disc perquè no ho pot fer qui descobreix, impulsa i representa l’artista? És cert que el format està en crisi, però és una eina que permet treballar els concerts. D’aquesta manera, el servei que es dóna a una banda abasta des de la promoció inicial fins a la venda final, evitant d’aquesta manera la xarxa d’intermediaris. El segell, d’imminent creació, es dirà Cientovolando i el seu catàleg inicial el formen la Troba Kung-Fú, la Sinfònica de Gavà, Electroputas i la Ultra Violeta Experince. En paraules de Javi: “Pretén que l’artista sigui propietari de la seva obra. Jo aconsegueixo el finançament i cobro per això i l’artista es conscient i coresponsable del cost, la inversió i la manera de recuperar-la, així com de la manera de moure-la al mercat. Un cop recuperada la inversió i pagada la meva feina, no té sentit ser propietari si no la treballo, en el cas de deixar de fer-ho.”

SETENA IDEA. Internet. Zarco veu la xarxa com a eina de promoció, venda i activitat general, mai com a un enemic. Vinculat a Zientovolando, Zarco crearà Zientonline o Volandonline -el nom encara no està decidit- com a plataforma del segell a la xarxa. Zarco ho explica així: “el portal no pretén competir amb altres, però res millor que l’artista i jo mateix per comunicar i vendre”.

DESCARREGA’T EL LLIBRE!

Aquest article és part del llibre “Idees per la música. Una mirada sobre 12 experiències de Barcelona” editat per Indigestió. Si vols descarregar-te el llibre en format pdf, només cal que cliquis aquí, i que et donis d’alta a la nostra llista de correu, si no ho has fet encara.


0 Respostes

Si vols pots seguir els comentaris per RSS.



Pots escriure HTML senzill

Trackback?



Últims comentaris

  • Bianca: Propongo que nos juntemos!
  • Monica: Uff como la verdad te hace daño!!! Superrrr
  • Myriam Perea: Magnífico! Divertido porque es certero.
  • Montse: Me ha encantado leerlo. Gracias!

Autors

Arxius

Què és Nativa.cat?

Nativa és una publicació musical editada per Indigestió (abans en paper, ara només a internet), dedicada a la cultura musical de la ciutat de Barcelona. Parlem de música des de la proximitat, des del coneixement immediat dels músics i les seves produccions, del públic i les seves reaccions, i no tant des de la cultura mediàtica global.

Què és Indigestió?

Indigestió és una organització professional, i no-lucrativa, creada el 1995, que treballa, des de Barcelona, per promoure la cultura musical, des de la perspectiva del ciutadà. El nostre eix principal no és la promoció dels artistes o el negoci musical, sinó l’aprofundiment en les relacions entre la societat i els artistes. Ah, i també tenim una medalla del FAD!

Contacte

Mail to info(a)indigestio.com

Política de privacitat

Donen suport

fesnos_indies
fesnos_indies
mininativa és una publicació d'mininativa subjecta a una llicència Creative Commons ( BY NC ND )